20. března 2015

Abeceda knihomola #1


Určitě už jste všimli nového projektu, který mají na svědomí Marky a Kristý. Pokud ne (chyba!), tak vám aspoň v kostce vysvětlím o co, že se jedná. Každé úterý bude dáno písmeno (pojede se podle abecedy) a na každé písmeno se člověk bude snažit vymyslet tři věci, které mají nějakou spojitost s knihami. Na konci tak vznikne Abeceda knihomola.
Evidentně nejsem nic schopná dělat včas, takže pro mě to nebudou úterky, ale pátky !

Vzala jsem to trochu tématicky a všechny tři slova spolu vlastně souvisí. Ráda bych předem upozornila, že až článek dočtete přihlídněte k faktu, že přichází jaro a za poslední měsíc jsem přečetla tři knihy od Colleen Hoover, a tak si mé cynické já asi vzalo dovolenou a velení převzala romantická Ellen. Asi se zas budu muset vrhnout na vrahy a krvavá jatka.

A is for...


Atmosféra!

Není pro mě nic důležitějšího, než právě atmosféra. Dokáže udělat z obyčejné knížky neobyčejnou a naopak, při její absenci, z neobyčejné naprosto průměrnou. Pokud autor umí navodit správný tón svého příběhu, jsem schopná mu odpustit plno nelogičností i úplně průhlednou zápletku. Je to právě totiž atmosféra, která vytváří čtenářský zážitek. Jsou knihy, na které nikdy nezapomenu právě kvůli tomu a to i přesto, že by mě normálně příběh tak nezasáhl. Nemluvím jenom o thrillerech a hororech, kde je atmosféra jedním z hlavních prvků. Jde i o romantické a vtipné knihy. Není nic horšího, než když vás autor o svém příběhu nepřesvědčí a vy nejste schopni knížku správně cítit. To už je pak úplně jedno, že má nejoriginálnější námět a šokující zvraty.


Amor!

Láska je prostě všude. Jak v normálním životě, v reklamách, filmech, písních tak i v knihách. Většina knih, i když nejsou primárně na lásku zaměřeny, ji v sobě ukrývají. Najdete ji prostě skoro všude a já osobně proti tomu nic nenamítám, pokud autor za každou cenu netlačí na pilu. Je to stejné jako s atmosférou, někdo ji umí navodit a někdo zase ne. Pokud budu nucena číst další příběh, kde se do sebe postavy zamilují jako mávnutím kouzelného proutku v první sekundě, kdy se potkaly, asi už mi hrábne. Nemám nic proti lásce. Láska je super a často jsem to právě já, kdo s rozněžnělým pohledem přejíždí poslední řádky knihy a doufá, že se tam skrývá ještě jedna strana něžných slovíček. Ale všeho s mírou !


Afrodiziakum!

Ne, rozhodně se vám tu nebudu snažit namluvit, jak vám 50 odstínů šedi okoření váš milostný život. Ale představte si situaci, že vejdete do kavárny. U stolku sedí kluk, který nevypadá vůbec špatně (zas tu nebudu lhát, že mě slizoun s mastnými vlasy okouzlí knížkou) a po chvilce vytáhne knížku a okolní svět pro něj přestane existovat a vy vidíte, jak se ponořuje do příběhu. Klidně by o kus dál mohl sedět hezoun, který mě začne okouzlovat milionovým kontem a slíbí mi výlet na Bahamy, můj pohled by se i tak pořád stáčel k tomu s knížkou. Protože pro mě není nic víc sexy, než kluk který čte. (ok, nejvíc sexy je Bradley Cooper, který čte, ale to je teď fuk.) Na chvilku odhlídneme od nezadaných a snících, že potkají v kavárně Bradleyho Coopera s knížkou. Partner, který by mi koupil jako dárek knížku by tisíckrát předčil všechny ty s drahými šperky a rudými růžemi.




12 komentářů:

  1. Jsem moc ráda, že ses i Ty do projektu zapojila, máš skvělé nápady :)
    Tu atmosféru jsi vystihla úplně přesně. Já ji ve své abecedě mám taky, ale vzala jsem ji trochu za jiný konec... I s ostatními body souhlasím, i když ta atmosféra mě zaujala nejvíc :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem moc ráda, že jste projekt vytvořily ! :)
      Taky si mě vyděsila, když jsem viděla, že už atmosféru máš :D

      Vymazat
  2. Ellen!!! :) Sakra práce! :) Super článek! :) Vystihla jsi to dokonale, souhlasím do posledního písmenka, do posledního interpunkčního znaménka!! :)
    Hlavně to afrodiziakum...hmmmm :) :) :D
    Cynická Ellen to v tomhle případě fakt zabalila :D I tvá romantická stránka však umí uhodit hřebíček na hlavičku :) Těším se na další PRAVIDELNÉ články! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju !!! :))
      Cynická Ellen už je zase zpět :D Další písmenko už bude zase v mém obvyklém stylu, snad :D
      To si piš, že budou pravidelné !! :D

      Vymazat
  3. Krásný článek!! :) Druhou větu u atmosféry jsem si musela přečíst dvakrát, skoro bych nevěřila, že to není citát nějakého spisovatele :D Bomba! A samozřejmě naprostý souhlas. Vyjmenovala bych spoustu knih, které jsem si zamilovala pro úžasnou atmosféru, i když děj nebyl nijak zvlášť propracovaný. Btw chlapi a knížky - to jsi vystihla :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně se červenám ! :D Ne, vážně děkuju :))
      Mám právě taky plno oblíbenců, které jsou vlastně úplně průměrné, ale atmosférou u mě vítezí na plné čáře :)

      Vymazat
  4. Naprosto skvělý článek, obzvlášť ten třetí bod mě vážně rozesmál :D Ale nezbývá mi než souhlasit, je to přesně tak, jak píšeš! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju ! :) Jsem ráda, že jsem pobavila, byl to taky účel :D

      Vymazat
  5. Odpovědi
    1. Viď ? :) Marky a Kristý vymyslely super projekt :)

      Vymazat
  6. Kluk který sedí v kavárně a čte si? SOUHLASÍM! To je tak proklatě sexy, až hanba!

    P. S. Jsem ostuda, když jsem ještě nic od Coleen nečetla? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jednou ho potkám, vím to ! :D

      PS: Jsi ! :P :D

      Vymazat

Všem děkuji za komentář :)