10. prosince 2013

RC Recenze: Serafína - Příběh draků

Originální název : Seraphina
Autor : Rachel Hartman
Série : Serafína #1
Český název : Serafína - Příběh draků
Počet stran, Provedení : 352, vázaná s přebalem
Datum vydání ČR : 2013
Nakladatelství: Fragment

V zemi zvané Gored žijí již po desetiletí lidé a draci v míru. Po tajemné smrti lidského prince je však příměří ohroženo. 

Podaří se Serafíně, která před světem skrývá své životní tajemství, odhalit skutečného vraha? Budoucnost draků je v sázce a v Goredu již není pro nikoho bezpečno.



Od Smlouvy, která ukončila boje mezi draky a lidmi už sice uplynulo čtyřicet let, ale stále se mnozí s touto myšlenkou nemohou smířit. Záhadná smrt prince Rufuse celé situaci jen přihorší. Byl za jeho smrtí drak? Nebo někdo, kdo se znovu snaží rozbouřit válku mezi lidmi a draky ?
Šestnáctiletá Serafína se dostává do středu všeho dění a za každou cenu se snaží udržet své tajemství...


Řeknu to hned na začátku. Strašně dlouho mi trvalo než jsem se začetla. V knihách, kde si autor vytvoří svůj vlastní svět s vlastními pravidly, tvory a jazykem je to pro mě vždycky trochu náročnější. Člověk musí pochopit o čem to postavy zrovna mluví a to není v některých chvílích úplně jednoduché. Asi tak polovinu knihy jsem byla zmatená a postupně jsem se rozkoukávala. Hodně mi to připomínalo Eragona. Jasně, jsou tam draci, komu by to Eragona nepřipomnělo, že ? :D Ale spíš než tohle mám na mysli to, že i u něj jsem měla zpočátku problém se zorientovat. Ve chvíli, kdy se člověk s takovým úplně novým světem sžije, už ale příběh rychle ubíhá a vy ani nevíte jak a najednou jste na konci.

"Můj vnitřní svět je větší a bohatší než tento ubohý plán, obývaný pouze galaxiemi a bohy."



Co se postav týče, je jich v knize takové množství, že jsem se i v nich občas ztrácela a musela přemýšlet o jaký živočišný druh to vlastně jde a jakou má v příběhu roli (to, že je na konci slovníček i s výčtem postav jsem samozřejmě zjistila až po dočtení). Postavy jsou přinejmenším opravdu zajímavé a já o nich chtěla vědět víc, což byla jedna z věcí, co mě držela při čtení i přes trochu krkolomný začátek.

Samotná Serafína je dost zvláštní postavou. Zpočátku jsem jí moc neholdovala, ale jak příběh postupoval dál a dál musím říct, že jsem si jí vážně oblíbila. Chápala jsem proč je tak odtažitá. Díky svému původu neměla zrovna na růžích ustláno a to, že byla celý život nucena mít se na pozoru, aby nikdo nepřišel na její tajemství se na ní taky dost podepsalo.

"Všichni jsme příšery a bastardi a všichni jsme krásní."


Pojetí draků v této knížce se mi opravdu líbilo. Vykreslit draky jako bytosti smýšlející čistě racionálně, logicky a bez emocí bylo opravdu originální (aspoň já jsem se s tím nikde jinde nesetkala) a hodně mě to zaujalo. Osobně považuji tento první díl hlavně jako seznamovací a sloužící k tomu, aby autorka čtenáře zasvětila do svého světa a zákonitostí, které ho provází. 

Kromě řešení dračích problému v knize naleznete i nějakou tu romantiku. Ta nebyla nijak kýčovitá nebo nucená, ale plynule z příběhu vycházela a já naprosto chápala, co ty dva k sobě táhlo.


Hodnocení
Ani nevím jestli je na místě vyčítat knize ten úmorný začátek. Bylo totiž potřeba, aby čtenář pochopil jak to v Goredu chodí a zorientoval se v různých názvech a jménech. Kdybych se z počátku nemusela do čtení nutit, hodnocení by bylo určitě vyšší, protože když se to rozjelo skoro jsem se od čtení nemohla odtrhnout. 
V dalším dílu vidím opravdu vysoký potenciál a tak doufám, že nebudu zklamaná. I když už teď mě celkem děsí fakt, že předpokládané vydání druhého dílu v originále je až v roce 2015! Ale u knihy jako je tahle chápu, že je nutné si dát se psaním trochu na čas a nic neuspěchat. 


Za poskytnutí recenzního výtisku tímto děkuji nakladatelství Fragment.
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách.


8 komentářů:

  1. Hahá! :D Už som čítala prológ a prvú kapitolu v kníhkupectve! :D Asi si to nechám na také to čítanie v martinuse v tureckom sede, keď mi ide autobus domov až o hodinu :3 Zatiaľ to nevyzerá tak zložito... uvidíme, uvidíme ... aj tak sami ťažko odchádzalo :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se začala ztrácet až potom :D Ale třeba to byl můj osobní blok a ostatní s tím mít problém nebudou :D Ale určitě je to knížka, která stojí za přečtení !

      Vymazat
  2. Já se ztratila hned na začátku ... připadala jsem si jako v oooobřím labyrintu, kde musím najít cestu do jeho středu, kde na mě bude čekat krááásný .. řízek :oDDDD Ale pak jsem se našla a i ta cesta se mi moc líbila.

    nejlepší bylo.. asi ve čtvrtině knihy: Aha - takže lidi se mění v draky? :oD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já ještě zvládala tak první dvě kapitoly :D To jsem si říkala: Dobrý - je to mladá holka a má tájo, chápu :D
      A pak to začalo...vnitřní zahrada, netopýr ovocný.... :D Ale bavilo, bavilo... až mě mrzí jak dlouho budeme čekat na další díl ! :D

      Vymazat
  3. Knihu jsem sice nečetla, ale dost obdobný problém s začátkem jako tu popisuješ jsem měla u Pod nekonečnou oblohou. I tam se to ale nakonec zlomilo a nakonec jsem si čtení celkem užila :) Jinak s těmi draky - vybavila jsem si Eragona, tam draci také uvažovali celkem racionálně :)

    Každopádně pěkná recenze a díky za tip na zajímavou knížku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Pod nekonečnou oblohou mě taky ze začátku dost mátlo :))
      Musím se přiznat, že Eragona jsem četla před takovou dobou, že už si pamatuju jenom takovou tu hlavní dějovou linii a nic víc :D Asi bych se měla pustit do re-readingu :)

      Nemáš zač, jsem ráda, že se recenze líbila :)

      Vymazat
  4. Serafína má skvelé hodnotenia, tak som na ňu veľmi zvedavá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky je to skvělá kniha! :D
      Jen se člověk musí proniknout do úplně nového světa a to není ze začátku vůbec lehké :D

      Vymazat

Všem děkuji za komentář :)