3. prosince 2013

RC Recenze: Hunger Games - Síla vzdoru

Originální název : Mockingjay
Autor : Suzanne Collins
Série : Hunger Games #3
Český název : Hunger Games - Síla vzdoru
Počet stran, Provedení : 344, paperback
Datum vydání ČR : 2011
Nakladatelství: Fragment


Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být.


Proti všem očekáváním přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo postání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo…

Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být 
hodně vysoká...



Díky vzbouřencům, Katniss unikla z arény a byla přepravena do Třináctého kraje. Očekává se od ní, že se stane tváří povstání. Jí však stále trápí myšlenky na Peetu, kterého má v rukou Kapitol. 
Třináctý kraj v čele s prezidentkou Coinovou je v této válce na straně dobra. Ale je to skutečnost nebo iluze?


Hlavní hrdinku mám ráda od prvního dílu a ani v tom posledním se to nezměnilo. Není jako ostatní  hrdinky, které se rozhodují vždy "správně" a morálně. Je chladná, odtažitá, výbušná a přesto pro mě naprosto skvělá. Právě ta její nedokonalost z ní dělá realistickou postavu a já ji kvůli tomu mám tak moc ráda. 
Nepamatuji si, kdy naposledy jsem si utvořila vztah s takovým množstvím vedlejších postav. Každý z nich byl něčím výjimečný a i když se někteří z nich v příběhu dlouho nezdržely, mě se nenávratně vryly do paměti. Cinna, Cetkie, Finnick, Haymitch, Mags, Boggs, Johanna, Prim, Routa, Diod a mnoho dalších (už teď vím, že jsem zas na někoho zapomněla, takže se za to předem omlouvám:D). Ať už to s nima nakonec dopadlo jakkoliv, já na ně ještě dlouho budu vzpomínat a při každém dalším čtení této série si užívat jejich společnost.


"You love me. Real or not real ?"
"Real."


Peeta nebo Hurikán? Otázka za milion. V předešlých dílech jsem vždycky nadržovala Hurikánovi a až u závěrečného dílu jsem dokázala ocenit Peetovu roli v celém příběhu. Nevím, čím byla způsobena tahle změna, ale pravdou je, že jsem se spolu s Katniss zžírala myšlenkami, co se mu v Kapitolu děje a přála si, aby se co nejdřív vrátil. Možná to bylo tím, že jsem si neuvědomovala, jak dokáže i do těch pochmurných chvílích vnést trochu toho svého světla a dobroty. A nebo tím, že když se vrátil měl v sobě trochu té temnoty, kterou jsem u něj v předešlých dílech postrádala. Bůh ví, jsem dost schizofrení osoba. Hurikána v žádném případě nezatracuji a stále je jednou z mých nejoblíbenějších postav, ale Peetovi se konečně povedlo dostat se mi pod kůži a já s tím určitě nebudu bojovat :D


"Kolektivní vědomí má, ale obvykle krátkou paměť. Jsme vrtkavé, pošetilé bytosti s výjimečným darem ničit samy sebe."


Byla jsem upozorňovaná, že je závěrečný díl této série také nejslabším dílem. A já s tím musím nesouhlasit. Vyústění celé série ve válku bylo od začátku nevyhnutelné a i přes pár nudnějších částí, mě to opravdu bavilo. U předešlých dílu jsem dokázala plus mínus určit, jak se bude příběh vyvíjet. Tady tomu tak nebylo a já se zatajeným dechem postupovala stránku za stránkou.
Smrt je snad na každém kroku a čtenář si tak nikdy nemůže být jistý, kdo to schytá jako další. A přesto, že každou takovou smrt jsem prožívala, byla to jedna z věcí, která se mi na tomhle díle líbila. Přece jenom panovala válka a tak by bylo opravdu divné, kdyby se smrt našim postavám vyhnula a všechny by čekal happy end. To, jak krvavá a drsná tato série byla si prostě žádalo přesně takové pochmurné zakončení. Ani zlo už tady nemá jen podobu prezidenta Snowa a autorka nutí čtenáře víc přemýšlet nad celou válkou.

Hodnocení
Jak je i z recenze vidět, pořád jsem si některé myšlenky neurovnala (upřímně nevím, zda se mi to někdy povede) a jsem rozpolcená. Stále o knize a jejím příběhu musím přemýšlet, což jenom dokazuje jak moc velký na mě má vliv. Začínám dokonce litovat, že jsem tak dlouho se čtením otálela. Ale možná, že teď byla ta správná chvíle a konstelace všeho možného, abych dokázala tuto trilogii ocenit.
Pravdou je, že už teď vím, že si celou sérii zase někdy přečtu. Ještě dlouho zůstane v mých myšlenkách a to je to, co z ní pro mě dělá něco výjimečného. To že se ani po konci nedokážu přinutit se s ní úplně rozloučit.
Celou sérii bych kvůli tomu hodnotila 5 hvězdičkami, ale jako samostatnou knihu zůstanu u hodnocení jako u dílů předešlých - 4.5 hvězd. Protože samostatně nejsou knihy dokonalé, ale jako celkem je miluji a dlouho na tuhle sérii nezapomenu...





 Za poskytnutí recenzního výtisku tímto děkuji nakladatelství Fragment.
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách.


4 komentáře:

  1. Tahle série tě vyšťaví .. já nemám, co víc k tomu říct.. Snad jen - pěkná recenze..
    K mé povaze patří, abych si přála, aby Peeta umřel.. :oD bohužel .. a nestydím se za to - vždyť je k ničemu..

    P.S.: Ten sněhový vzhled je dobrá sranda, 3 minuty (nekecám) jsem se snažila vyčistit obrazovku a nadávala, že se ten bordel tam furt hýbe :oDDD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Smrt Peety by mě sice asi určitě zasáhla, ale k příběhu by to sedělo :D
      Peče chleba, není k ničemu :DDD

      :D:D teď si mě fakt pobavila

      Vymazat
  2. Pěěkný design :))
    A myslím si, že na tuto sérii nezapomene snad nikdo, kdo ji kdy četl.
    Protože..Proč vlastně? Protože je úžasná a já ji miluju! :3

    OdpovědětVymazat

Všem děkuji za komentář :)