20. listopadu 2013

Recenze: Monument 14

Originální název : Monument 14 #1
Autor : Emmy Laybourne
Série : Monument 14 #1
Český název : Monument 14
Počet stran, Provedení : 296, vázaná
Datum vydání ČR : 29.5. 2013
Nakladatelství: Baronet

Tvá matka na tebe křičí, že nestihneš autobus. Vidí, jak se blíží ulicí. Nezastavíš se a neobejmeš ji, neřekneš jí, že ji máš rád. Nepoděkuješ jí, že je hodná, laskavá a trpělivá máma. Jistě že ne – jen seběhneš schody a utíkáš na roh ulice. Kdybys ale věděl, že je to naposled, co mámu vidíš, nejspíš by sis přál, aby ses zastavil a všechny ty věci udělal. Možná i za cenu, že by ti autobus ujel. Ale autobus se už blížil, tak jsem se rozběhl.

Čtrnáct dětí. Jeden supermarket. A milion věcí, které nabraly špatný směr.

V akcí nabitém debutovém románu Emmy Laybourneové se stal supermarket útočištěm pro čtrnáct dětí - šest středoškoláků (oblíbených i neoblíbených), dva osmáky (z nichž jeden je technický génius) a šest malých dětí. Venku zuří jedna katastrofa za druhou, počínaje monstrózním krupobitím a konče použitím chemických zbraní, které svět – jak ho znají – vedou do záhuby.




Vždycky jsem měla sen - bydlet v obchoďáku. Jen si to sami představte, všude všechno na, co si jenom vzpomenete. Chcete chipsy? Ulička pět, oddělení potravin. Nová kulma ? Ale jistě, druhý regál zleva, elektronika. A ty možnosti při hře na schovku!
No a pak přišel Monument 14 a celý tenhle můj sen zašlapal do země. Takže jestli se nějaká vyšší bytost (říkejte si jí třeba Bůh) rozhodla mé přání vyslyšet, ráda bych ji upozornila, že to co se v této knize děje do mého snu rozhodně nepatří...
Obyčejná cesta do školy se pro partu čtrnácti dětí stal noční můrou. Uvězněni v supermarketu se musí spoléhat na vzájemnou pomoc. Svět tam venku se totiž od základů změnil...
Tak by se nejjednodušeji dal popsat děj této knihy. Ale kniha v sobě skrývá mnohem víc než se na první pohled zdá a z poměrně jednoduchého příběhu se postupem času vyklube celkem realistické drama o tom, jak dokáže na člověka působit uzavřený prostor, stálý přísun strachu a nevědomost, co se venku skrývá.

Hlavním hrdinou knihy je Dean. Kluk, který nikdy nebyl nijak oblíbený. Možná si budete při čtení říkat, že Dean je ze všech postav ten nejmíň zajímavý. A nejspíš v tom budete mít i pravdu, ale jedno se mu musí uznat, jako vypravěč tohoto příběhu je skvělý a svým pohledem člověka na okraji "obchoďákové společnosti" vás dokáže vtáhnout do děje.
Přestože je v knize hned čtrnáct ústředních postav nedělalo mi problém si snad s každým z nich nějaký vztah utvořit a napjatě očekávat, co s nimi nakonec bude.

Ač se to na první pohled nezdá, v knize se toho moc akčního neděje. Ale vůbec to nebylo na škodu, protože autorka se především zaměřila na psychologii postav a čtenář tak může pozorovat, jak postavy postupně odhalují to nejlepší i nejhorší ze sebe samých a můžete přemýšlet, jak by jste se v takové situaci zachovali vy.
To co nejvíc na knize oceňuji je, že se postavy chovají velmi realisticky a člověk nemá problém si tuhle situaci živě představit. Autorka nás ušetřila pošetilých postav, které se bezmyšlenkovitě hrnou do nebezpečí jen, aby si něco dokázaly a místo toho nám dala hrdiny, kteří se jen snaží přežít. Jistě ne vždy se zachovají zrovna logicky a nejlíp, jak by to šlo, ale když vezmu v potaz, co všechno se tam děje, dokázala jsem to pochopit. Komu by v takové situaci občas nepřeskočilo, že ?
Čtenář se společně s nimi ocitá v izolaci a stejně jako oni neví, co se vlastně venku za zdmi bezpečného útočiště děje. I přes nedostatek akce si kniha dokázala udržet moji pozornost a já skoro ani nedutala a jen otáčela stránky a hltala každičkou novou informaci.
Jistě pár nelogičností se tady taky objeví, ale nic mě vyloženě nebilo do očí  a já se tímhle pochmurným příběh nechávala vést dál a dál.

Hodnocení
Od knihy jsem nic nečekala. Vlastně, když nad tím teď tak přemýšlím ani anotaci jsem si nečetla. Nalákat jsem se nechala pochvalnými recenzemi a jsem za to teď upřímně ráda.
Když jsem včera v noci knihu dočetla a s velkým úsilím se rozhodla, že je ta pravá chvíle jít spát, ještě nějakou dobu jsem se jen tak převalovala a přemýšlela nad osudy hrdinů. A to byla ta chvíle, kdy jsem si uvědomila, že tenhle zprvu celkem průměrný příběh v sobě skrýval přece jenom trochu víc. Je to možná i tím, jak realistické jsou postavy a události, které v sobě kniha ukrývá. Nicméně ode mě kniha má 4.5 hvězdičky a těším se na další díl s názvem Nebe v plamenech.


Knihu si můžete objednat na stránkách internetového obchodu Arara.cz





4 komentáře:

  1. Zní to dobře:) viděla jsem na goodreads, že jsi to přečetla,a tak jsem se těšila na recenzi, a podle ní bych se rozhodla:) a ano, přesvědčila jsi mě. Tuto knížku si přečtu!
    hezká recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě přesvědčila :)) A hlavně doufám, že se ti bude taky líbit :)

      Vymazat
  2. skvelá recenzia :) táto kniha sa mi veľmi páči, aj ten námet nie je na zahodenie :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      Určitě kniha stojí za přečtení ! :)

      Vymazat

Všem děkuji za komentář :)