30. listopadu 2013

RC Recenze: Hunger Games - Vražedná pomsta

Originální název : Catching Fire
Autor : Suzanne Collins
Série : Hunger Games #2
Český název : Hunger Games - Vražedná pomsta
Počet stran, Provedení : 336, paperback
Datum vydání ČR : 2010
Nakladatelství: Fragment

Jmenuji se Katniss Everdeenová a zvítězila jsem v posledních Hladových hrách.

Strhující příběh lásky a touhy po přežití ve světě plném útlaku a nesvobody pokračuje!

Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných...Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí nebo se plamínek vzpoury rozhoří naplno?





Po prvním díle jsem nemohla dlouho vzdorovat a hned jsem se pustila do druhého. Nebýt Championa, zřejmě bych ho měla dočtený mnohem dřív. Ale nakonec se to přece jen podařilo a já už konečně můžu jít do kina... 

Vracíme se zpátky do světa, kterému krutou rukou velí Kapitol. Katniss i Peeta přežili Hladové hry, ale jejich čin - především Katnissin - pěkně vytočil prezidenta Snowa. I přesto může oba dva utěšovat myšlenka, že už se nikdy do Arény smrti nevrátí. Ale ejhle... Kapitol vytahuje eso z rukávu a tak se v tomto ročníku Čtvrtoher do arény vracejí výherci z minulých ročníků. A Katniss má jediný cíl. Udržet Peetu naživu ať to stojí, co to stojí..

Kniha začíná pár měsíců po návratu Katniss a Peety zpátky do Dvanáctého kraje. Musím říct, že začátek se mi tak trochu táhnul. Ne že by mě nebavil, ale příběh měl velmi pozvolný nástup. Chápu to. Autorka čtenáři tak krásně nastínila, jak moc celé hry hlavní hrdinku ovlivnily. Nic už nebude jako dřív. 
Katniss jsem měla ráda už v prvním dílu. To co jsem si na ní nejvíc oblíbila bylo, že ač zastupuje kladnou stranu příběhu, není dokonalá. Dělá chyby, jedná impulzivně a sama moc neví, co přesně dělat. Její vztah k opačnému pohlaví - Peetovi a Hurikánovi - je také dost pochopitelný. Po všech těch hrůzách, které prožila by mi přišlo vážně divné, kdyby v tom neměla trochu zmatek. 
Jsem moc ráda, že dostal Hurikán - proč se jeho jméno překládá mi stále není jasné - více prostoru.
Pokud jde o Peetu, svůj názor stále neměním. Mám ho vážně ráda - opravdu! - a fandím mu, ale prostě nemá to něco, co u hlavní mužské postavy potřebuji. I když jeho oddanost vůči Katniss je obdivuhodná a já s ní musím souhlasit - je v jádru lepší než kdokoliv z předešlých vítězů.

Zvrácenost Kapitolu nabývá na síle a ta bezmocnost figurek v jejich hře je hmatatelná na každé stránce. Pro mě je vždycky víc děsivé, když se bojuje proti celému systému než jedné hmatatelné hrozbě. Co má člověk dělat, když ví že stojí proti obrovské přesile a revoluce bude jen za cenu obrovského počtu obětí ?
Suzanne Collins opět předvedla, že její fantazii se meze nekladou a tak mě nová aréna zase fascinovala. Stejně jako u dílu prvního ve mě vyvolávala zvrácenou zvědavost. Vlastně celá tahle série dost manipuluje s těmi nejzvrácenějšími částečkami mé osobnosti. Protože narovinu, to co tenhle příběh táhne a mě nutí číst dál, je právě ta krutost celých Hladových her.

Trochu mě zklamalo, že hlavní zápletku jsem odhalila v podstatě hned, co přišla první indicie. A nepřisuzovala bych to své genialitě :D Na druhou stranu ani to mi nezabránilo si knihu užít a stejně jako první díl je kniha vysoce návyková.

Za zmínku určitě stojí i vedlejší postavy, protože některé z nich jsem si opravdu oblíbila. Cinna i Haymitch mají své kouzlo a příběh dokonale okořeňují. Jistě, Haymitchovo kouzlo je doprovázeno alkoholovým oparem, ale i tak jsem si ho, z důvodů mě stále neznámým, opravdu oblíbila. 



Hodnocení

Už po dočtení prvního dílu ve mě pořád hlodá svědomí. Neměla jsem přece jen dát knize plný počet hvězd? No, bohužel tohle rozhodnutí už nezměním a mě nezbývá než si za ním prostě stát. 
Donutilo mě to, ale pořádně popřemýšlet nad tím, jak ohodnotím díl druhý. Bylo mi řečeno, že tento díl je slabší než první a ano, vím jak to bylo myšleno. V podstatě čtenáře čeká stejný koncept jako byl u prvního dílu, ale mě to nevadilo. Možná to bylo tím, že jsem si s postavami utvořila silnější vztah nebo jen to, že mi takové rozložení příběhu sedí. Nevím. Jisté je, že jsem si druhý díl užila stejně jako první. I to zakončení prvního dílu, kdy jsme si stěžovala, že se vytratilo napětí, se tentokrát nekonalo a já s čistým svědomím můžu říct, že jsem napjatá, jak to celé bude dál.
Takže stejně jako u dílu prvního hodnotím 4.5 hvězdičkami.



 Za poskytnutí recenzního výtisku tímto děkuji nakladatelství Fragment.
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách.



4 komentáře:

  1. Cinna .. Mags .. budou v mém srdci navždy..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sakra já věděla, že jsem na někoho zapomněla... Mags !

      Vymazat
  2. Cinna, Mags a hlavně jsi zapomněla na nejdokonalejší postavu z celé knížky- Finnicka! fakt nechápu, jak jsi na něj mohla zapomenout... (výtka) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím ! :D Ale ono je těch postav, který mě fakt něčím zaujaly a já si je oblíbila tolik, že si nechávám nějaké větší shrnutí na třetí díl :D
      To si napíšu seznam, abych na nikoho nezapomněla :D

      Vymazat

Všem děkuji za komentář :)