Recenze: Legenda

Autor : Marie Lu
Série : Legenda #1
Český název : Legenda
Počet stran, Provedení : 290, vázaná
Datum vydání ČR : 2013
Vydavatelství : COOBOO

Na území, kde se kdysi rozprostírala západní část Spojených států, se nyní nachází Republika – stát, který je v nikdy nekončící válce se svými sousedy. Patnáctiletá June se narodila v jedné z nejbohatších čtvrtí v Republice, je zázračným dítětem a připravuje se na závratnou kariéru v nejvyšších vojenských kruzích. Stejně starý Day se naproti tomu narodil ve slumu a už ve svém mladém věku je nehledanějším zločincem Republiky.

Oba pocházejí z naprosto odlišných světů a zdá se, že neexistuje důvod, proč by se jejich cesty někdy měly zkřížit. Ovšem pouze do doby, než je zavražděn Metias, bratr Juny, a než se Day stává hlavním podezřelým. Rozpoutává se hra na kočku a myš, v níž se Day snaží ochránit svou rodinu a June pomstít smrt bratra. Ale při šokujícím zvratu událostí oba odhalí, co je ve skutečnosti postavilo proti sobě. Nyní nastává boj o holý život, boj o budoucnost lidstva, boj o skutečnou lidskou svobodu.

Plná nepřetržité akce, napětí, romantiky, nečekaných zvratů a překvapivých odhalení. Legenda vás nenechá ani na chvíli vydechnout!

Tak hned na začátek si musím postěžovat. Tohle je má druhá recenze na Legendu, jelikož tu první se mi nějakým nedopatřením povedlo smazat (vlastně se nějakým nedopatřením povedlo recenzi smazat samotnému blogger.com), ale nevadí. Já se odradit nenechám a jdu na to znovu...

Dva mladí lidé z různých světů. Jeden je nejhledanějším zločincem Republiky a druhý jejím zázračným dítětem. Dva velmi odlišní lidé, kteří mají podobný cíl - bojovat za pravdu...

Upřímně, mám sice dystopie ráda a dobrou dystopii dokážu opravdu ocenit, ale při tom obrovském množství mi už některé příběhy splývají dohromady. Oceňuji fantazii autora a to jak dokáže vymyslet úplně nový svět se svými vlastními pravidly, ale u hodně z těchto knih mi chvilku trvá než se v novém světe zorientuji. A jelikož nemám ráda zdlouhavé popisování okolí (ano, opravdu chápu, že je to u dystopií vážně potřeba všechno náležitě popsat) polovinu knihy se v podstatě nudím.
Legenda v tomhle byla úplně jiná. Od první stránky jsem se do příběhu ponořila a až do konce jsem byla myšlenkami stále v knize. Takhle by měla správná dystopie vypadat.

Ne, beru zpět; takhle by měl vypadat správný příběh.

Život v Republice není vůbec jednoduchý. Je to místo, které dokáže být neuvěřitelně kruté a mě nejednou pořádně zamrazilo. Je to místo, kde není prostor pro pravdu a pokud se jí snažíte dostat na světlo světa, krutě na to doplatíte.
Je to místo, kde ti kteří pravdu znají nemají prostředky s tím něco dělat a ti kteří by se mohli systému postavit mají od mala vymývané mozky.

"Slibuji věrnost vlajce skvělé Americké republiky, našemu Elektoru Primovi, našim slavným státům, jednotě proti Koloniím i našemu nacházejícímu vítězství!"

Hlavní hrdinové - Day a June - vyrůstali v úplně jiném prostředí a tak se i jejich názory na Republiku velmi liší - jeden vidí v Republice budoucnost a jistotu, druhý jí vnímá jako největší zlo a něco proti čemu stojí za to bojovat. Já jsem oba jejich pohledy chápala a nemohla jsem jinak, než si oba dva oblíbit. I přes všechny svoje rozdíly měli přece jen něco společné - obrovskou inteligenci a neochvějné morální hodnoty. Oba jsou ve svém jednání neskutečně realisticky napsaní. Nebyla tam chvíle, kdy bych si ťukala na čelo a nechápala, co to sakra řeší. Autorka do knihy vložila tolik života, že jsem se občas musela upozorňovat, že jde o fiktivní svět s fiktivními postavami.

Pořád nechápu, jak se autorce povedlo napsat něco tak čtivého. Nenašla jsem jediné nudné/hluché místo a já tak skoro obrečela každou chvíli, co jsem musela přestat číst a dělat něco jiného. Kniha je psána z pohledu obou hlavních hrdinů a já poprvé za celou svou čtecí historii musím říct, že jsem měla oba jejich pohledy ráda úplně stejně. Jejich myšlenky byly totiž u obou naprosto jedinečné a já se zatajeným dechem četla dál a dál.

Dayova laskavost, oddanost rodině a síla vzepřít se systému byly hlavními důvody, proč jsem si ho tak zamilovala. June si mě zas získala svojí neutuchající touhou bojovat za pravdu a svou inteligencí. Chvíle kdy si v boji propočítávala každičký krůček nebo jen detailně pozorovala své okolí, mě neskutečně fascinovaly.

Už z recenze je jasné, že mě tahle kniha naprosto pohltila. Celou knihu jsem se musela neustále nad určitými věcmi zamýšlet a ani po dočtení se mi nedostalo klidu a já se dál v myšlenkách vracím zpět k hlavním hrdinům. Nemám, co vytknout. Vážně jediná věc mě nenapadá a kdyby to šlo zvýšila bych hodnocení z pěti hvězdiček klidně na deset. Jo já vím, už zním, jak fanatik.
Doma už mám druhý díl, který nese název Fenomén a u nás vyšel 28.8.2013.